Hva er søkemotoroptimalisering?

Over 80 % av alle kjøp starter med et søk på nett og hovedandelen av denne trafikken ledes inn på det organiske søket, altså plasseringene rett nedenfor Google-annonsene.  Søkemotoroptimalisering er ofte forkortet til SEO, og kan oppsummeres som ulike metoder og teknikker man benytter for å synliggjøre produktene og tjenestene på det ubetalte søket. SEO arbeidet kan deles inn i 3 hovedkategorier:

Teknisk SEO: Dette handler om å legge til rette for at Googles søkemotor roboter kan lese og indeksere nettsiden din så effektivt som mulig.

On-Page SEO: Dette er endringer som gjøres på din nettside for å forbedre posisjonen på relevante søkeord.

Off-Page SEO: Dette er alle tiltak som gjøres utenfor din egen nettside for å øke synligheten på produktene og tjenestene dere tilbyr

Kontakt oss her om du vil vite mer om SEO.

Vet du hvem dine konkurrenter er?

Det er helt avgjørende for din virksomhet å ha god oversikt over konkurrentene i markedet for å legge det riktige grunnlaget for din SEO strategi.

Vi tilbyr en overordnet gratis konkurrentanalyse her

Hvorfor bør din bedrift benytte seg av arbeid med SEO?

Konkurransefordelene din bedrift kan oppnå hvis du jobber strategisk med SEO over tid:

check

Gratis og relevant trafikk inn på siden din

Det organiske søket skiller seg fra andre markedsføringskanaler ved at man ikke betaler for antall klikk eller visninger av annonser. 

check

Sikrer din største trafikk kilde

Omtrent 40% av alle klikk i Googles søkeresultater er på organiske treff, som gjør kanalen til den som oftest står for den største andelen av trafikk inn på siden.

check

Økt salg

God brukeropplevelsen på hjemmesiden din er helt avgjørende for å oppnå god synlighet på Google, og SEO fokuset har de siste årene vært rettet mot brukeropplevelsen for de som søker etter produktene og tjenestene som din bedrift tilbyr. Arbeider man strategisk med SEO skaper det derfor ikke bare synlighet, men det hever også brukeropplevelsen for alle dine besøkende, som igjen betyr økt lønnsomhet på sikt.

check

Holder deg oppdatert om utviklingen innenfor din bransje

Utviklingen i teknologien gjør at potensielle kunder søker etter informasjon på forskjellige måter og det kan være vanskelig å fange endringer, da utviklingen skjer fortløpende. Et grundig SEO-arbeid fanger opp endringene som skjer med søketrendene og dette gjør at du til enhver tid kan være sikker på at budskapet ditt treffer målgruppen din til riktig tid og sted.

check

Få en konkurransefordel

SEO er idag en av de aller viktigste markedsføringskanalene og flere bedrifter styrker sin satsing innenfor dette området. Konkurransen om å være synlig på nett har aldri vært større. Det er derfor helt essensielt å utarbeide en strategisk SEO-strategi for å holde følge med utviklingen og få en konkurransefordel til dine største konkurrenter.

Vil du vite mer om hva din bedrift kan få ut av SEO? Kontakt oss her.

Hva er viktig å huske på når man jobber med SEO?

Det oppstår fort mange spørsmål når man jobber med SEO, og det er utfordrende å vite hvilke tiltak som har størst påvirkning på synligheten til din side.

1. Hvor skal man starte?

SEO-arbeidet deles som nevnt inn i tre hovedkategorier: Teknisk SEO, On-Page og Off-Page SEO. Det finnes utallige variabler man kan justere innenfor disse kategorien, så hva skal man starte med?

  • Vurder hvilke bilder på nettsiden som bør komprimeres
  • Ta en gjennomgang av tekstene på nettsiden og vurder om det bør produseres mer tekst 
  • Rett fokus mot bestemte sider og lag en plan på hva de skal inneholde
  • Gjør deg opp en mening om hva slags innhold kundene er på utkikk etter og jobb ut fra det

Hva man skal fokusere på avhenger av konkurransebildet og utgangspunktet for siden din, siden hver nettside har forskjellige behov for å oppnå gode resultater.

map

ill2_SEO

2. Googles algoritmer forandrer seg fortløpende

Google gjennomfører tusenvis av oppdateringer på algoritmene i deres søkemotor årlig. Disse endringene påvirker oppførselen til søkemotoren og hvilke søkeresultater den presenterer for hvert enkelt søk.

De samme oppdateringene har medført store endringer på hvilke SEO-innsatser som Google premierer og gir økt synlighet til. Søkemotoralgoritmene har blitt så avanserte at de ser mer på relevansen for søkeresultatet, enn på meta titler og beskrivelser. 


3. "TTT” Ting tar tid

Alle ønsker seg raske resultater, og mange har urealistiske forventninger til hvor raskt man skal oppnå målbare resultater. Realiteten er at SEO er et svært tidkrevende arbeid som krever jevn innsats over lengre perioder for å oppnå gode resultater.

Det er ikke uvanlig at målbare resultater ikke oppstår før 3 til 6 måneder etter oppstart, selv med et svært systematisk arbeid. Det krever tid, planlegging og løpende strategiske avgjørelser for å oppnå langsiktig lønnsomhet for din bedrift.

Kontakt oss her hvis du på hvor det er riktig å starte SEO arbeidet for din bedrift.

klokke

Hvordan prissettes SEO?

Kostnadene på SEO påvirkes av bedriften du driver, oppbyggingen av nettsiden din, nettsidens størrelse, nåværende synlighet, konkurransebildet og hvilke mål man ønsker å oppnå.

Praksisen for hvordan byråer leverer SEO er svært forskjellig. Noen har faste pakkepriser som tilbys uavhengig av hvilken bedrift du er mens andre tilbyr kun skreddersydde løsninger. Det er også vanlig å tilby engangsprodukter som omfattende SEO analyser, konkurrentanalyse og søkeordsanalyse for å nevne noen.

Kostnaden varier fra hvor mye som skal utføres, men en vanlig timepris for en SEO ekspert er fra 1000 – 2000 kr / time. I Solid Media leverer vi hovedsakelig løpende SEO arbeid med et månedlig budsjett da dette gir mest avkastning for våre kunder.

Du får hva du betaler for

Hva må du betale for en god SEO-tjeneste for din bedrift? Det finnes månedlige avtaler på et par tusen kroner, men vår erfaring er at disse budsjettene ofte er for lave for å sikre gode resultater. Det er viktig å huske at resultater sikres ved tidkrevende arbeidsoppgaver som analyser, optimering og revidering av arbeid.

Det viktigste å tenke på ved valg av budsjett er å se hvilken verdi som tilføres bedriften gjennom arbeidet. Under kan du lese mer om hvordan Solid Media arbeider med søkemotoroptimalisering for kundene våre.

pris-seo

Vil du vite mer om hvilke SEO produkter vi tilbyr? Kontakt oss her. 

Slik leverer vi SEO for våre kunder 

Solid Media har spesialisert seg på søkemotoroptimalisering og hjelper i dag en rekke bedrifter med å øke den organiske synligheten. Vi skreddersyr SEO strategier etter hver enkelt kundes behov og arbeidet kan bestå av å utvikle innhold, skape nye landingssider, søkeordsanalyse osv.

Vårt mål er å sikre din bedrift topplasseringer på det organiske søket, ved å komme med råd, gjøre analyser og identifisere tiltak for å skape så gode resultater som mulig basert på utgangspunktet ditt. Vi har et stort spekter av kunder, innenfor ulike kundesegmenter og størrelser. Dette gjør at vi i langt større grad er kvalifiserte til å fange opp når Googles oppdateringer skaper nye rangeringsparametre for deg og din bedrift.

Bedrift VS nettbutikk 

Nødvendige SEO tiltak for økt synlighet vil ofte variere, avhengig av om du er en lokal bedrift (håndverker eller rørlegger) eller en stor nettbutikk. For å sikre en god leveranse har vi valgt å skille våre SEO-produkter mellom Bedrift og nettbutikk. Vi sørger til enhver tid å holde oss oppdatert slik at vi kan være den beste tilbyderen av søkemotoroptimalisering for våre kunder.

Kontakt oss her om du vil vite mer om vår leveranse av søkemotoroptimalisering. 

1-Nov-03-2020-03-49-22-85-PM

 Steg 1: Finne relevant trafikk

Det er viktig å huske at søkemotorer presenterer søkeresultatet på sidenivå og ikke for nettsiden som helhet. Det er derfor helt  nødvendig å sikre at alle sidene på nettsiden din indekseres riktig, og gjenspeiler søkeordene som enkeltpersonen benytter.

Derfor starter vi alltid vårt SEO arbeid med en omfattende søkeordsanalyse der vi kartlegger alle relevante nøkkelbegreper og mulige variasjoner for din bedrift som det er søkeinteresse for. Dette legger grunnlaget for resten av jobben, og gir oss muligheten til å skape relevant innhold som på best mulig måte besvarer det søkeren har søkt etter

 


2

Steg 2: Valg av rett strategi

Når alle relevante søkeord er lokalisert utvikler vi en skreddersydd strategi for din bedrift basert på:

  • Tekniske løsninger på nettsiden, for å sikre rask og effektiv indeksering av relevante sider
  • Nåværende organisk synlighet for din bedrift
  • Konkurransebildet
  • Tekstinnhold på sidene
  • Googles oppfatning av troverdigheten til siden (Lenker inn til siden)
  • Marginer på produkter / tjenester

Basert på disse funnene vil vi i samarbeid med deg og din bedrift legge opp en strategi som vil bringe økt synlighet og lønnsomhet i årene som kommer.


3

Steg 3: Implementering, måling og revidering

På bakgrunn av SEO strategien starter vi optimaliseringsarbeidet på de områdene vi anser som essensielle for å øke synligheten. For noen bedrifter innebærer dette å implementere tekniske løsninger på nettsiden deres, mens for andre kan det første tiltaket være å skape mer tekst for nettsiden.

Vi bruker løpende et egenutviklet analyseverktøy når vi jobber for hver SEO kunde. Dette sørger for at vi til enhver tid kan måle fremgangen av det utførte arbeidet vi har gjort.


4

Steg 4: Rådgivning og rapportering 

Vi ønsker å gi våre kunder transparens gjennom hele samarbeidet. Derfor er det viktig for oss å opprettholde en høy kvalitet, hva gjelder oppfølging og rapportering av resultater for å skape et god samarbeid. Hver måned vil resultatene oppnådd gjennom arbeidet med SEO sammenfattes i en rapport og gjennomgåes med deg av din rådgiver. På den måten har du som kunde alltid oversikt over hva søkemotoroptimaliseringen generer, og vi kan løpende endre strategi om vi ser at noe ikke fungerer.

Kunder vi har levert SEO for

Her kan du lese mer om hvordan vi har hjulpet bedrifter til å lykkes med det organiske søket.

Ønsker du en kartlegging av din bedrifts potensiale?

Synes du vår SEO tjeneste høres spennende ut? Da vil vi gjerne ta en prat med deg om ditt potensiale for organisk vekst og hvordan vi kan skape gode resultater for din bedrift.

Ta kontakt med vår Head of SEO, Kristoffer Moen:

Mobil: +47 47633833

E-post: kristoffer@solidmedia.no 

Eller fyll ut skjema nedenfor.  

Kristoffer-lav-oppløsning-05.03.20-15-3
Hva er SEO?

SEO står for søkemotoroptimalisering og er en rekke metoder / teknikker vi utfører på din nettside for å oppnå bedre organisk synlighet –> Flere besøkende –> Øker inntekten

Hva gjør et SEO byrå?

Solid Media har i en rekke år spesialisert seg på søkemotoroptimalisering og hjelper i dag en rekke store bedrifter med å øke den organiske synligheten. Vi skreddersyr SEO strategier etter hver kundes behov og arbeidet kan bestå av: utvikle innhold, skape nye landingssider, søkeordsanalyse osv.

Hva koster SEO?

Det varier fra hvor mye som skal utføres, men en vanlig timepris for en SEO ekspert er fra 1000 – 2000 kr / time. I Solid Media leverer vi hovedsakelig løpende SEO arbeid med et månedlig budsjett da dette gir mest avkastning for våre kunder.