Som Google Premier Partner er vi i Solid Media spesialister på alle kategoriene innenfor Google Ads. Det vil si at vi har den høyeste partner statusen byråer kan oppnå hos Google, og blir evaluert kontinuerlig.

Å være Google Premier partner krever at vi opprettholder et høyt nivå på annonseringen for alle våre kunder, oppfølgingen vi gir og prosessene vi bruker. Årlig gjennomfører vi sertifiseringer og vi må kontinuerlig følge retningslinjer for rapportering og innsyn.

Som Premier Partner har vi dedikerte personer i Google som bistår oss ved behov og som byrå er vi førsteprioritet på informasjon om nye produkter og muligheter, slik at vi alltid kan være den best mulige tilbyderen av digital markedsføring for våre kunder.

Hva er Google Ads?

Google Ads er Googles annonsesystem og består av Google Søkeannonsering, Google Display, Youtube og Google Shopping. Annonsering gjennom disse kanalene gjør det mulig for bedrifter å nå ut til riktig målgruppe til riktig tid, og dermed tiltrekke seg flere potensielle kunder. Vi anbefaler annonsering gjennom Google Ads til alle bedrifter som har en nettside av kvalitet, enten de er store aktører i sin bransje eller mindre selskaper.

Hva kan din bedrift få ut av Google Ads?

Nedenfor har vi inkludert de 3 viktigste konkurransefordelene din bedrift kan oppnå ved å annonsere på Google Ads.

Rask oppstart og skreddersydd annonsering

Havner du under de tre første søkeannonsene i Googles søkemotor, vil trafikken til hjemmesiden din minske betraktelig. Det er derfor viktig å være synlig for å ikke risikere å miste trafikk til konkurrenter som allerede annonserer gjennom Google Ads. Med Google Ads kommer man raskt i gang med annonsering. Der søkemotoroptimalisering (SEO) skaper resultater på lang sikt, gjør søkeannonsering gjennom Google Ads det mulig å skape trafikk raskere.

Vi i Solid Media skreddersyr annonsering ut i fra hva som er målsetningen til din bedrift. I tillegg til å være synlig der de potensielle kundene søker etter dine varer og tjenester gjennom søkeannonsering, bidrar annonsering gjennom display og youtube til merkevarebygging. Google Shopping er annonseformatet som lar nettbutikker markedsføre sine fysiske produkter, og tilgjengeliggjør all relevant produktinfo slik at det er enkelt for kunden å sammenligne produktene med andre tilbydere. 

Målbare resultater & sporing

Uansett hvilken type annonsering som er riktig for din bedrift, analyserer vi trafikk og brukerdata underveis. På den måten kan vi optimalisere annonseringen for å skape best mulig resultater gjennom samarbeidet. Resultatene sammenfattes i månedlige rapporter, som gjennomgåes med våre kunder og gjør at du alltid har kontroll over hva man får igjen for investeringen. 

For å kunne måle effekten av markedsføringen og spore konverteringer benytter vi Google tag-manager, konverteringssporing og Google Analytics. Konverteringssporing brukes for å få innsikt i hva som generer konverteringer, enten det er en myk eller hard konvertering. Vi skiller mellom myke og harde konverteringer. Harde konverteringer er ofte konverteringer som gir penger i kassen eller et lead som kommer inn, mens myke konverteringer kan være kunder som har gjort en handling som å lese en artikkel, være på siden i over 3 minutter eller besøkt 5 undersider.

Fleksibelt budsjett og ROI

Google Ads gjør det mulig for bedrifter å legge seg på et kostnadsnivå tilpasset deres markedsbudsjetter. Våre rådgivere anbefaler et passende budsjett til å starte med, basert på målsetningen med annonseringen enten det er mer synlighet, flere leads eller økt salg. Våre eksperter har innsikt i hvilke annonsetyper som er passende for å skape best mulig resultater og oppnå høyest mulig ROI (Return on investment). Gjennom gjensidig lønnsomhet kan vi vokse sammen.

Merkevarebygging

Med digital markedsføring ønsker bedrifter å nå ut til riktig målgruppe med sine tjenester og/eller produkter. Vi har tidligere nevnt Google søkeannonsering, men i enkelte tilfeller kan det være at produktet eller tjenesten ikke fanger opp søk fordi produktet eller tjenesten som tilbys kanskje er nytt på markedet.

Ved bruk av Google Display (Bannerannonsering) og/eller annonsering på Youtube hjelper vi bedrifter med å øke kjennskapen til produkter eller tjenester blant ønsket målgruppe. Samtidig er det viktig for bedrifter som tilbyr produkter eller tjenester som allerede er kjent og har en høy etterspørsel, og kunne skille seg ut fra konkurrentene ved å være synlig gjennom merkevarebyggende kampanjer.

Hvilke annonsesystem er best for min bedrift?

Som nevnt tidligere består annonsesystemet til Google av ulike former for annonsering, og ofte kombineres de ulike måtene å annonsere på for å skape best mulig resultater. 

Google søkeannonsering: Annonsering i Googles søkefelt

Når en person søker etter varer og tjenester i Google sin søkemotor, vil Google vise annonser tilpasset personens søk gjennom å bruke nøkkelord og keywords. I Solid Media identifiserer vi nøkkelordene med målsetning om å oppnå en positiv ROAS (Return on Ad spend). Ved oppstart av søkeannonsering, setter vi opp en Google Ads konto for bedriften med alle relaterte søkeord som struktureres etter Googles “best practice”.

Søkeannonsering gir bedrifter mulighet til å sikre seg en plass i det øvre sjiktet av resultater på Google, og flere potensielle kunder vil finne bedriften din. Med søkeannonsering kan du synliggjøre undersider på hjemmesiden din, ikke bare forsiden. Hvis du er en bedrift som tilbyr diverse tjenester, kan vi utvikle annonser for hver av disse tjenestene, som tar brukeren som klikket på annonsen direkte til siden om denne spesifikke tjenesten. Når brukere tas direkte til landingssiden som omtaler tjenesten eller produktet, fungerer annonsene bedre og det er større sjanse for å at den besøkende gjør en handling, også kalt konvertering.

Hvor mye hver annonse koster varierer og Google bruker Real time Bidding, der man byr på hvert enkelt søk. Vi bruker enten en manuell budgivnings strategi, eller algoritmer som bestemmer hvor mye vi skal by..

Google Display: Googles egen bannerannonsering

Med Googles display nettverk kan man vise bannerannonser som dekker over 90% av personene på internett. Eksempler på noen kjente nettverk hvor vi kan annonsere er tv2.no, dagbladet.no og alle A-media’s nettverk. Vi kan også velge hvilke nettverk man ikke ønsker å vise annonser på, gjennom en ekskludering liste.

Solid Media har en ekskluderings liste som inneholder flere tusen nettsteder som har sensitivt innhold. Google display annonsering gjør det mulig å segmentere etter kjønn, interesser, kjøpsadferd, inntekt, lokasjon ned til 1 km radius rundt en adresse, samt å benytte remarketing. Gjennom remarketing kan vi nå ut til personer som tidligere har besøkt eller foretatt en handling på hjemmesiden din. Remarketing gjør det mulig å nå ut til personer som allerede har vist interesse for tjenestene eller produktene du tilbyr, som ofte gjør at det er større sjanse for at de vil foreta en konvertering

Google Shopping: Produktet alle nettbutikker må ha

Solid Media har en egen strategi for nettbutikker, hvor Google Shopping er kjerneproduktet. Google Shopping er en prissammenligningstjeneste med enorm mulighet for eksponering av fysiske produkter. Annonsene består av bilder som viser det aktuelle produktet, samt tekst som inneholder informasjon om pris, butikk og produktinfo. Solid Media utvikler annonser for din bedrift, som deretter vises på Google der fremtidige kunder søker etter produktene du tilbyr. 

Vi hjelper din bedrift med oppsett av Google Merchant Center og import av product feed, før vi jevnlig optimaliserer kampanjen med målsetning om å øke salget i nettbutikken og oppnå ønsket ROAS mål.

Youtube: Annonsering på en av internettets mest besøkte sider

Gjennom YouTube annonsering har man mulighet til å bruke både videoannonser og bildeannonser i annonseringen. Plattformen tilbyr en unik mulighet for målretting, fordi annonsene kan rettes mot spesifikke Youtube kanaler, interesser eller videoer. Segmenteringsmuligheter er de samme som resten av annonse formene Google Ads tilbyr, hvilket betyr at man eksempelvis kan segmentere på alder, geografi og inntekt.

Slik leverer vi Google Ads for våre kunder

Målsetting & strategi 

Første steg i prosessen er en gjennomgang med din rådgiver, som skal følge deg løpende gjennom hele samarbeidet. Målsetningen med kartleggingen er å komme frem til hvilken type annonsering som er riktig for at din bedrift skal nå sine mål, deretter blir en strategi utarbeidet i tråd med dette.

Innsikt & oppsett 

Vi er opptatt av å gjøre annonse oppsettet grundig og bruker alltid mye tid på det, for å få et godt utgangspunkt. Derfor trenger vi så mye relevant informasjon og innsikt som mulig, om bedriftens virksomhet og deres produkter eller tjenester. Når avtalen er på plass og strategien er lagt, sørger din rådgiver for å få samlet inn all relevant informasjon fra dere,for at vårt produksjonsteam kan gå i gang med konto og annonseoppsett, samt design av annonser om det er ønskelig.

Annonsering & optimalisering 

Så fort våre Google Ads teknikere er ferdig med oppsett av annonseringen, går vi live. Deretter starter arbeidet med den løpende optimaliseringen for å sørge for at din bedrift får utbytte av markedsføringen. 

Løpende optimalisering vil si at våre Google Ads teknikere jevnlig jobber med kontoen, og gjør nødvendige endringer for at din bedrift skal oppnå sine mål. Jobben som gjøres med optimalisering kan for eksempel være justering av bud, dagsbudsjett, månedsbudsjett og extensions. Teknikerne gjør også løpende endringer i søkeord ved behov og overvåker klikk, visninger, CTR, CPC for å skape mest mulig resultater.

Rådgivning & rapportering 

Vi ønsker å gi våre kunder transparens gjennom hele samarbeidet. Derfor er det viktig for oss å opprettholde den høyeste kvaliteten i bransjen, hva gjelder oppfølging og rapportering av resultater for å skape et god samarbeid. Hver måned vil resultatene oppnådd gjennom annonseringen sammenfattes i en rapport og gjennomgåes med deg av din rådgiver. På den måten har du som kunde alltid oversikt over hva markedsføringen generer, og vi kan løpende endre strategi om vi ser at noe ikke fungerer.

Hvordan prissettes Google Ads?

Google Ads gjør det mulig for bedrifter å legge seg på et kostnadsnivå tilpasset deres markedsbudsjetter. Våre rådgivere anbefaler budsjett ut fra ønsket målsetning, bransje og behov. For noen av våre kunder er det riktig med en lønnsomhetsmodell, som går ut på at man må ha en viss inntjening per annonsekrone. Det gir oss et ubegrenset annonsebudsjett til å skape resultater, så lenge vi når målene for inntjening. Andre kunder har et fast annonsebudsjett i måneden, og kan bruke alt fra 3000 kr til 500 000 kr + pr måned. Vi opererer alltid med faste priser og fakturerer ikke timer, hos oss får du ingen overraskelse når fakturaen kommer.

Ønsker du hjelp med Google Ads?

Synes du Google ads høres spennende ut? Da tar vi gjerne en prat med deg om ditt potensiale for vekst, og hvordan vi kan skape gode resultater for din bedrift. 

Vil du vite mer?

FINN OSS

Akersgata 5

RING OSS

21 42 42 80