Hvordan fungerer annonsering på Youtube?

Youtube er en plattform hvor man kan annonsere gjennom alle tilgjengelige annonseformer, men videoannonsering er naturligvis mest egnet for plattformen. Youtube-annonser er enkelt å sette opp og svært treffende. Finn ut det du trenger å vite om youtube-annonsering her og sett i gang!

youtubeads_innlegg

 

Hva er Youtube-annonser?

Om du har en video du ønsker å bruke i markedsføring er Youtube-annonser perfekt for deg! Youtube annonsering er kort og godt at du betaler Google for å vise ditt innhold i kombinasjon med vanlige videoer for brukerne av Youtube. Når du bruker Youtube som annonseringsplattform vil du kunne annonsere effektivt mot folk som er interessert i ting knyttet opp mot din merkevare.

Hva slags videoer som brukes til annonsering på Youtube varierer. Man kan ha en svært nøye utarbeidet reklamefilm eller bare en animert versjon av en bildeannonse. Hva slags video og hva slags type Youtube-annonse du bør velge avhenger av dine mål, hva slags materiale du har og hvor stort budsjettet ditt er.

 

Hvilke typer Youtube-annonser finnes?

Om du har en Google Ads-konto som brukes til annonsevideoene dine, så kan du velge hvordan du ønsker å plassere annonsen din. Det finnes både muligheter for å plassere videoannnonser i “søkeresultatet på google” når noen søker etter relevante videoer og videoannonser som legges inn i videoen som brukeren ser. De sistnevnte kalles in-stream-annonser. Du kan plassere dem før, etter eller underveis i videoen som spilles. Noen av annonsene kan hoppes over, mens andre gir deg ikke muligheten til dette. Vi skiller mellom følgende typer Youtube-annonser:

  1. In-stream videoannonser som kan hoppes over

    Videoannonser som vises i videospilleren som bruker kan velge å hoppe over etter 5 sekunder. Du betaler kun hvis brukeren ser over 30 sekunder av videoen. I slike annonser er det viktig å ha noe fengende (gjerne en CTA) de første 5 sekundene for å fange interessen til brukeren.

  2. Non-Skippable In-stream annonser
    Videoannonser som vises i videospilleren på Youtube som ikke kan hoppes over. Disse videoene er 15 eller 20 sekunder lange, det varierer basert på regionen man annonserer i.
  3. Bumperannnonser

    Bumperannonser er korte videoannonser som kun varer opptil 6 sekunder. De kan ikke hoppes over, men er til gjengjeld svært korte.

  4. Overleggsannonser

    Illustrerte annonser eller tekstannonser som vises over videoen som spilles i videospilleren.
  5. Discovery-annonser

    Annonsevideoer som vises i søkeresultatet på Youtube eller sammen med anbefalte videoer på siden av videospilleren.

 

Hvordan sette opp Youtube-annonser?

For å lage Youtube-annonser er det aller første du trenger å gjøre å lage en video du ønsker å markedsføre. Deretter trenger du en Youtube-bruker tilknyttet bedriften din, for å ha et sted å laste opp annonsevideoen. Til slutt vil du kunne sette opp en kampanje knyttet til videoen i Google Ads. 

I Google Ads kan du bestemme hva slags type Youtube-annonse du ønsker det skal være, hvor den skal vises og du kan justere budsjettet til annonsen. Skal du ha en jevn strøm med annonser eller ekstra trykk i en viss periode?

I likhet med andre Google-annonser vil du ha mulighet til å bestemme hvem annonsene skal rettes mot. Googles algoritmer gjør dette svært nøyaktig og treffsikkert!

 

3 fordeler med Youtube annonsering

  1. Du når en enorm og variert målgruppe
    Youtube er en stadig voksende plattform, og sees faktisk som den nest mest besøkte søkemotoren i dag. Det er svært mange som gjøre søk på Google før de kjøper et produkt for eksempel. Plattformens kombinasjon av innhold og brukersamfunn tiltrekker seg dedikerte og engasjerte brukere. Det er derfor perfekt for en bedrift å være synlig på Youtube med engasjerende og bevegende videoer.

  2. Målrettet annonsering

    Gjennom Google AdWords kan du som nevnt tilpasse hvem du retter annonsene til basert på ulike målgrupper. Du kan definere ulike målgrupper på demografi, lokasjon, interesser, brukerens tidligere kjøp eller handlinger, ditt eksisterende kundesegment osv. En så nøyaktig målretting av annonser er en stor fordel med Youtube sammenlignet med tradisjonell videomarkedsføring på TV.

  3. Betal kun for ønskede handlinger

    Som med annen performance markedsføring gjennom Google betaler du kun for det faktiske engasjementet annonsene dine bringer. På videoer som ikke kan hoppes over betaler du per klikk inn på din side, og på videoer som kan hoppes over betaler du for brukere som ser lenger enn 30 sekunder.

 

Oppsummering

Å bruke Youtube-annonser er en fantastisk mulighet til å nå et stort publikum med ditt budskap. Å bruke virkemidler som beveger og engasjerer er gunstig på video. Det er mange ulike typer videoannonser, og du kan tilpasse distribusjonen av annonsen din svært nøyaktig. Har du klare mål og en tydelig målgruppe vil videoannonser være en god måte å møte dem med branding, budskap og å skape engasjement! 

Vil du vite mer?

FINN OSS

Akersgata 1

RING OSS

21 42 42 80