Lurer du på hva bokstavene som blir brukt som ord i møter egentlig betyr? Vi har laget en ordliste til deg med de 10 mest omtalte akronymene og hva de betyr:
Dette begrepet brukes om hvor stor prosentandel som går inn på en bestemt webside uten å gjøre en handling eller klikke seg videre på siden, for så å gå ut.
- CPA: Cost per acquisition/Cost per action
Kan løst oversettes til kost per konvertering. På Google er dette en budstrategi som gjør at man får mest ut av budsjettet. Strategien måler hvor mye man betaler for en bestemt handling, det kan være et salg, klikk eller utfylt skjema.
Oversettes til kost per klikk. Begrepet brukes både på Google og Facebook og forteller oss hvor mye annonsøren gjennomsnittlig betaler for et klikk på en bestemt annonse.
- CPM: Cost-per-Mille (thousand)
Kost per tusende visning (impressions). CPM er ganske likt som CPC bortsett bra at man får et pris på hvor mye det koster for å vise annonsen 1000 ganger. Det brukes ofte på brandingkampanjer for å optimalisere. Kampanjer med lav CPM er ofte en god pekepinn man har truffet riktig målgruppe.
Konverteringsfrekvens. Viser prosentandelen av hvor mange klikket seg inn på nettsiden fra en annonse.
Oppfordring til handling. Vises som regel i form av en knapp eller ord som utløser en handling. For eksempel å klikke på knappen. Forekommer oftest i annonser.
Klikkfrekvens. Prosentandelen av hvor mange som har sett annonsen og klikket på den.
Google Analytics er et analyseverktøy som brukes til å analysere nettside-trafikk og handlinger som er utført inne på siden.
Google Tag Manager er et verktøy som brukes til å legge til eller oppdatere nettsidekoder. Dersom man ønsker å sette opp konverteringssporing eller remarketing er dette best practise.
- ROI: Return of Investment
Avkastning på investering. Dette begrepet brukes om hvor mye penger man sitter igjen med etter en investering som for eksempel annonsering.